# Český jazyk
# Didaktika českého jazyka, výuka českého jazyka
# Mediální výchova, mediální gramotnost
# Jazyková gramotnost
- Expertní konzultace ve všech oblastech týkajících se výuky českého jazyka.
Pro učitele různých stupňů škol můžeme zorganizovat kurzy s těmito tématy:
- Rétorika pro učitele
- Pragmatika pro učitele: argumentační dovednosti, asertivita, manipulace, zakázaná rétorika
- Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
- Žák-cizinec v hodinách českého jazyka
- Mediální výchova a mediální gramotnost
- ICT v hodinách českého jazyka, korpusová lingvistika
- Nejnovější poznatky lingvistiky ve výuce češtiny
- Obsah učiva, metody, didaktické strategie (otázky psychodidaktiky a ontodidaktiky ve výuce českého jazyka)
- Jazyková gramotnost a komunikační kompetence
- Osobnost učitele českého jazyka
- Aktuálně poskytujeme akreditované kurzy CŽV „Český jazyk v praxi“, „Nová media ve výuce českého jazyka na základní a střední škole I“ a „Nová media ve výuce českého jazyka na základní a střední škole II“.
- Jsme odborníci v oblasti bohemistiky a výuky českého jazyka na všech typech škol.
- Jsme autory nebo spoluautory úspěšných učebnic českého jazyka.
- Máme bohaté zkušenosti s řešením vědeckých projektů z oblasti didaktiky českého jazyka.
- Dokážeme ve spolupráci se školami naše poznatky uvádět do vyučovací praxe.
- Posláním katedry českého jazyka je příprava učitelů českého jazyka všech stupňů škol, včetně škol mateřských a prvního stupně základní školy.
- Nabízíme rovněž vědeckou přípravu v doktorském studijním programu Didaktika českého jazyka.
- V rámci vědeckého výzkumu je naším cílem využívat poznatků moderních lingvistických a pedagogických disciplín při vytváření nových didaktických teorií, které díky spolupráci s fakultními školami uvádíme do praxe.
- Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka (GA ČR).
- PRVOUK P−15 „Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání“ (UK v Praze).
- Teaching of National Languages in V4 Countries (Visegrad fund).
- Univerzitní centrum excelence: Centrum výzkumu základního vzdělávání (UK v Praze).
- Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh (GA UK).
- Proces osvojování lingvistických pojmů u žáků 1. stupně ZŠ (GA UK).
- Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím/druhém jazyku (GA UK).
- Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku (GA UK).
- PRIMUS/HUM/19: Didaktika českého jazyka v současném vzdělávacím kontextu.
- BABUŠOVÁ, G. Evoluce komunikačních činností v teorii a praxi. Praha: UK v Praze, PedF, 2014.
- HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: UK v Praze, PedF, 2013.
- HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: UK v Praze, PedF, 2014.
- HÁJKOVÁ, E. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: UK v Praze, PedF, 2014.
- HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.
- CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.
- ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola. Praha: Karolinum, 2010.
- ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In: STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova
univerzita, 2015.
- ŠMEJKALOVÁ, M., ed. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: UK v Praze, PedF, 2011.
- VLČKOVÁ, J. Prozodie oslovení, pochvaly a napomenutí v promluvách učitelů. Praha: UK v Praze, PedF, 2012.
Kontaktujte CPPT UK
Web: www.cppt.cuni.cz/
Mail: transfer@cuni.cz
Tel.: +420 224 491 255
doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Pedagogická fakulta UK
Web: www.pedf.cuni.cz
Centrum pro přenos poznatků a technologií, Univerzita Karlova
Web: www.cppt.cuni.cz/
Mail:
Tel.: +420 224 491 255
Adresa kanceláře:
Petrská 1180/3
110 00 Praha 1
Korespondenční adresa:
Ovocný trh 560/5
116 36 Praha 1