Centrum poradenství v oblasti didaktiky českého jazyka ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** # Český jazyk # Didaktika českého jazyka, výuka českého jazyka # Mediální výchova, mediální gramotnost # Jazyková gramotnost ****************************************************************************************** * Co nabízíme ****************************************************************************************** - Expertní konzultace ve všech oblastech týkajících se výuky českého jazyka. Pro učitele různých stupňů škol můžeme zorganizovat kurzy s těmito tématy: - Rétorika pro učitele - Pragmatika pro učitele: argumentační dovednosti, asertivita, manipulace, zakázaná rétori - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami - Žák-cizinec v hodinách českého jazyka - Mediální výchova a mediální gramotnost - ICT v hodinách českého jazyka, korpusová lingvistika - Nejnovější poznatky lingvistiky ve výuce češtiny - Obsah učiva, metody, didaktické strategie (otázky psychodidaktiky a ontodidaktiky ve výu jazyka) - Jazyková gramotnost a komunikační kompetence - Osobnost učitele českého jazyka - Aktuálně poskytujeme akreditované kurzy CŽV „Český jazyk v praxi“, „Nová media ve výuce základní a střední škole I“ a „Nová media ve výuce českého jazyka na základní a střední šk ****************************************************************************************** * Co umíme ****************************************************************************************** - Jsme odborníci v oblasti bohemistiky a výuky českého jazyka na všech typech škol. - Jsme autory nebo spoluautory úspěšných učebnic českého jazyka. - Máme bohaté zkušenosti s řešením vědeckých projektů z oblasti didaktiky českého jazyka. - Dokážeme ve spolupráci se školami naše poznatky uvádět do vyučovací praxe. ****************************************************************************************** * Výzkumné zaměření a poslání ****************************************************************************************** - Posláním katedry českého jazyka je příprava učitelů českého jazyka všech stupňů škol, vč mateřských a prvního stupně základní školy. - Nabízíme rovněž vědeckou přípravu v doktorském studijním programu Didaktika českého jazy - V rámci vědeckého výzkumu je naším cílem využívat poznatků moderních lingvistických a pe disciplín při vytváření nových didaktických teorií, které díky spolupráci s fakultními ško praxe. ****************************************************************************************** * Vědecké projekty ****************************************************************************************** - Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého - PRVOUK P?15 „Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání“ (UK v - Teaching of National Languages in V4 Countries (Visegrad fund). - Univerzitní centrum excelence: Centrum výzkumu základního vzdělávání (UK v Praze). - Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh (GA UK). - Proces osvojování lingvistických pojmů u žáků 1. stupně ZŠ (GA UK). - Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím/druhém jaz - Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku (GA UK). - PRIMUS/HUM/19: Didaktika českého jazyka v současném vzdělávacím kontextu. ****************************************************************************************** * Publikace ****************************************************************************************** - BABUŠOVÁ, G. Evoluce komunikačních činností v teorii a praxi. Praha: UK v Praze, PedF, 2 - HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonce v Praze, PedF, 2013. - HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykov UK v Praze, PedF, 2014. - HÁJKOVÁ, E. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: UK v Praze, PedF, 2 - HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. - CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: UK v Praze, PedF - ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola. Praha: Karolinum, 2010. - ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In: STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. - ŠMEJKALOVÁ, M., ed. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: UK v Praze, PedF, 201 - VLČKOVÁ, J. Prozodie oslovení, pochvaly a napomenutí v promluvách učitelů. Praha: UK v P ****************************************************************************************** * Zajímá vás tato expertíza? ****************************************************************************************** Kontaktujte CPPT UK Web: www.cppt.cuni.cz/ [ URL "https://cppt.cuni.cz/"] Mail: transfer@cuni.cz [ URL "mailto:transfer@cuni.cz"] Tel.: +420 224 491 255 *========================================================================================= * Naši experti a jejich pracoviště *========================================================================================= doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Pedagogická fakulta UK Web: www.pedf.cuni.cz [ URL "http://www.ff.cuni.cz"]