# Informační věda, informační studia
# Knihovnictví, rešerše, databáze
# Scientometrie
# Publikační analýza, citační analýza
# Repozitář, digitální knihovna
# Digitalizace, katalogizace
# HCI, UX
# Informační gramotnost, čtenářská gramotnost
# Informační výchova, mediální výchova
- Odborné konzultace a školení k realizaci výzkumu v oblasti informační vědy a knihovnictví
- Příprava metodologických doporučení
- Supervize projektů
- Zpracování oponentur a recenzních posudků
Forma a rozsah spolupráce jsou vždy určovány na základě individuálních požadavků partnera.
Analýzy, expertizy, odborná stanoviska a konzultace v následujících oblastech:
- Odborné rešerše ve specializovaných databázích a databázových centrech
- Hodnocení vědy pomocí metod scientometrie, publikační a citační analýzy
- Budování repozitářů a digitálních knihoven
- Výzkumná data a jejich standardizace, správa bází dat pro vědu a výzkum
- Management informačních institucí a procesů
- Výzkum informačního chování a informačních potřeb
- Optimalizace uživatelských rozhraní na základě principů HCI (human-computer interaction) a metod UX (user experience design)
- Organizace informačních fondů a katalogizační politika
- Informační a čtenářská gramotnost, informační a mediální výchova
- Na poli informační vědy se věnujeme práci s daty a informacemi, jejich vzniku, zpracování, měření, kódování, třídění, uchování, ochraně a vnímání ve společnosti.
- V oboru knihovnictví se specializujeme na digitalizaci a dlouhodobou ochranu knihovních fondů, správu kulturního dědictví či teorii a historii knižní kultury.
- Naši odborníci se dokáží ve výzkumných projektech uplatnit například poskytováním konzultací či zapojením do klíčových fází řešených projektů.
- Progres Q15 – Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí – členové týmu
- Reprezentace ČR ve vedení organizace euroCRIS (MŠMT – NGO; 2014–2016)
- Modernizace bakalářského programu Informační studia a knihovnictví na ÚISK FF UK (ESF/OPPA, 2013–2015)
- ERNIE – Platforma výzkumné a vzdělávací spolupráce v síti informačních profesionálů (ESF/OPVK; 2013–2015; ve spolupráci s Kabinetem informačních studií a knihovnictví MUNI)
- Znalostní báze pro obor organizace informací a znalostí (MK ČR – NAKI; 2013–2015)
- Digitální technologie ve vzdělávání: specifikace prvků s pozitivním vlivem na učení a informační chování (GA UK; 2012–2014)
- Informace a konkurenceschopnost (ESF/OPVK; 2011–2013; ve spolupráci s VŠB TUO)
- Studium informační vědy a znalostního managementu v evropském kontextu (ESF/OPVK/MŠMT; 2009–2011)
- iSchools: Jsme první českou institucí přijatou do mezinárodní odborné organizace akademických institucí, jež se zabývají výzkumem a vzděláváním v oblasti informační vědy.
- Aktivní účast v mezinárodních odborných organizacích: Jsme členy Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí (IFLA), mezinárodní asociace pro informační systémy o aktuálním výzkumu euroCRIS a výboru pro vývoj identifikátoru vědeckých a akademických pracovníků (ORCID).
- IVIG – informační vzdělávání a informační gramotnost: Od roku 2003 pořádáme seminář ve spolupráci s Asociací knihoven vysokých škol ČR a občanským sdružením SPRIG.
- IKI – informace, konkurenceschopnost, inovace: Od roku 2008 pořádáme konferenci ve spolupráci s Českou informační společností, o. s., a Ústavem vědeckých informací 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
- Jarolímková, A., Drobíková, B., Souček, M., Martin. Attitudes of Charles University academic staff to data sharing. Grey Journal [online], 2018, 14 (Special Winter Issue), 37–43. ISSN 1574–180X.
- Lipková, H., Římanová, R., Jarolímková, A. Information Behavior of Elderly Citizens in Search for Information on Current Events. ProInflow, 2017, 2017/9(1), 1–22. ISSN 2406-$3.
- Římanová, R., Melichar, M. Are There Any Digital Curators in Czech Libraries?. Grey Journal [online], 2017, 13 (Special Winter Issue), 46–50. ISSN 1574–180X.
- de Castro, P., Schirrwagen, J., Karaiskos, D. Progress in the Implementation of the OpenAIRE Guidelines for CRIS Managers. In: Sicilia, M. Á., Clements, A., de Castro, P., Simons, E., Ed. Communicating and Measuring Research Responsibly: Profiling, Metrics, Impact‚ Interoperability. Neuveden: Elsevier, 2017, Procedia Computer Science, Volume 106, s. 104–111. ISSN 0509-$3. DOI 10.1016/j.procs.2017.03.042.
- Prázová, I., Homolová, K., Landová, H. České děti jako čtenáři. Host, Brno 2014.
- Členství v redakčních radách recenzovaných časopisů Knihovna – knihovnická revue, ProInflow a ITlib: informačné technológie a knižnice
Kontaktujte CPPT UK
Web: www.cppt.cuni.cz/
Mail: transfer@cuni.cz
Tel.: +420 224 491 255
PhDr. Barbora Drobíková, Ph.D.
Filozofická fakulta UK
Web: www.ff.cuni.cz
Centrum pro přenos poznatků a technologií, Univerzita Karlova
Web: www.cppt.cuni.cz/
Mail:
Tel.: +420 224 491 255
Adresa kanceláře:
Petrská 1180/3
110 00 Praha 1
Korespondenční adresa:
Ovocný trh 560/5
116 36 Praha 1